tag:blogger.com,1999:blog-8292059055446902490.post1840225868151796479..comments2023-09-19T10:29:03.449+02:00Comments on NOR 954, Evergreen (Hero 101): 4. plass på HøstsprøytTorgrim Loghttp://www.blogger.com/profile/11267644078263705662noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8292059055446902490.post-11493079301535916232007-10-17T22:50:00.000+02:002007-10-17T22:50:00.000+02:00Enig Frank, vi borde ha en dag då vi tar spinnaker...Enig Frank, vi borde ha en dag då vi tar spinnaker opp, jibber en gang og tar ned den. Sen motor opp og samme prosedyre igjen osv. Finne ut hva som må gjøres så alle vet hva som bør kommuniseres.<BR/><BR/>JonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8292059055446902490.post-23974724107806568202007-10-16T13:06:00.000+02:002007-10-16T13:06:00.000+02:00Hei, jeg er enig i at vi bør se nærmere på kommunk...Hei, jeg er enig i at vi bør se nærmere på kommunkasjonen og en tydlig fordeling av oppgaver. Beste måte å gjør det er under en trening hvor vi i fred og ro kan gå gjennom prosedyren og ta flere håndteringen av spinnakeren etter hverandre.<BR/><BR/>Mvh,<BR/>FrankAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8292059055446902490.post-6863096909492099052007-10-15T10:34:00.000+02:002007-10-15T10:34:00.000+02:00Jeg tror det var riktig å ikke jibbe spinnaker i 1...Jeg tror det var riktig å ikke jibbe spinnaker i 11 m/s. Når en jibber spinnaker må baugmann bruke begge hender, og har ikke mulighet for å holde seg fast. Ved brå bevegelser i båten kan det oppstå farlige situasjoner.<BR/><BR/>Hendelsen der spinnaker gikk i sjøen bør vi vel prøve å analysere for å finne ut hvordan vi kunne ha kommunisert bedre. Frank sto i baugen og holdt på å feste et eller annet. På grunn av blafrende genaker og spinnaker tror jeg ikke han hadde mulighet for å få kontakt med cocpit. Jeg sto ved masten, lettere forvirret over alle de blafrene seilene, og ventet på et initiativ fra cocpit. Jeg visste ikke hva Frank holdt på med. Når vi tar ned spinnaker er det baugmann som starter å ta den ned ved bommer mens mastmann tar den ned i luken. Hvordan skulle kommunikasjonen vært for at operasjonen kunne foregå på en kontrollert måte ?<BR/><BR/>Arne KristianAnonymousnoreply@blogger.com