Den gamle spinnakeren er 5% for kort i høyden og 4% for smal. Klikk på bildet for å se størrelse på LYS-optimalisert spinnaker. Den vil stå lenger ned mot båten, og således både fange mer vind og holde bedre på vinden. Videre ser vi at den gamle spinnakeren har to store firkantede paneler nederst, et grønt og et rødt på hhv SB og BB side. Med slike store firkantede paneler nederst blir det massevis av rynker når spinnakeren forsøker å danne en dobbelkrom flate. Ved å studere bildene fra Eli Nilsen (Jeko, startbåt i 5. seilas) kan vi se at samtlige av de andre båtene har bedre spinnakere enn vår. Da er det jammen ikke rart at de andre seiler relativt mye bedre enn oss i nedoverbakke? Evergreen fortjener ny spinnaker. (Takker Eli for bildene. Har seilmakerne sponset henne for å levere supre bilder av en alt annet enn aerodynamisk riktig spinnaker?)
Beregninger basert på hastighet med propell, virkningsgrad av propell, effektdiagram for Yanmar 3HM motor, 95% virkningsgrad i to 90 grader ledd til propellaksling i seildrev går det fram at en netto effekt på 5 kW driver Evergreen avgårde i 6 - 6,5 knop (drøyt 3 m/s). Basert på dette og erfarte hastigheter (logg og GPS) ved kjent TWS ved platt lens går det an å gjøre et estimat av Cd-koeffisient for spinnaker når spinnakerhøyde og -bredde er kjent. Antar at drivkraft = konst * V^2 så lenge man er under skroghastighet og har liknende strømningsbilde og formlike spinnakere. Ved å velge en LYS-optimalisert spinnaker vil naturligvis Evergreen gå raskere, og hastighetsforskjell mellom TWS og båt blir mindre. Ved en iterativ prosess kan man beregne den nye hastigheten. En drøyt 9% større spinnaker vil gi om lag 2,6% bedre båthastighet på platt lens. (Når man legger til grunn at man seiler med spinnaker mindre enn halve tiden kan man anta at reell forbedring er drøyt 1% på toltaltiden i en baneseilas.) Men, ved lave vindhastigheter der vi skjærer opp til AWA nær 90 grader på baugen (ved 6 knop vind bør vi ha AWA = 95 grader, 8 knop gir AWA = 105 grader) vil den bedrede aerodynamikken i en ny spinnaker antakelig gjøre større forskjell! Dette gjelder også når vi har legger der vi må seile spinnakeren skarpt.
I enkelte situasjoner der vi nærmest er blitt opphentet av andre båter i 6 - 8 knop vind (f.eks. Coquette og AGA) har vi i framtiden betydelig bedre mulighet til å holde dem bak oss også i nedoverbakke. Jeg ser fram til å få den nye blå/hvite spinnakeren :-)
Nå skal vi virkelig bli Faster Than Ever(green)!
Beregninger basert på hastighet med propell, virkningsgrad av propell, effektdiagram for Yanmar 3HM motor, 95% virkningsgrad i to 90 grader ledd til propellaksling i seildrev går det fram at en netto effekt på 5 kW driver Evergreen avgårde i 6 - 6,5 knop (drøyt 3 m/s). Basert på dette og erfarte hastigheter (logg og GPS) ved kjent TWS ved platt lens går det an å gjøre et estimat av Cd-koeffisient for spinnaker når spinnakerhøyde og -bredde er kjent. Antar at drivkraft = konst * V^2 så lenge man er under skroghastighet og har liknende strømningsbilde og formlike spinnakere. Ved å velge en LYS-optimalisert spinnaker vil naturligvis Evergreen gå raskere, og hastighetsforskjell mellom TWS og båt blir mindre. Ved en iterativ prosess kan man beregne den nye hastigheten. En drøyt 9% større spinnaker vil gi om lag 2,6% bedre båthastighet på platt lens. (Når man legger til grunn at man seiler med spinnaker mindre enn halve tiden kan man anta at reell forbedring er drøyt 1% på toltaltiden i en baneseilas.) Men, ved lave vindhastigheter der vi skjærer opp til AWA nær 90 grader på baugen (ved 6 knop vind bør vi ha AWA = 95 grader, 8 knop gir AWA = 105 grader) vil den bedrede aerodynamikken i en ny spinnaker antakelig gjøre større forskjell! Dette gjelder også når vi har legger der vi må seile spinnakeren skarpt.
I enkelte situasjoner der vi nærmest er blitt opphentet av andre båter i 6 - 8 knop vind (f.eks. Coquette og AGA) har vi i framtiden betydelig bedre mulighet til å holde dem bak oss også i nedoverbakke. Jeg ser fram til å få den nye blå/hvite spinnakeren :-)
Nå skal vi virkelig bli Faster Than Ever(green)!
2 kommentarer:
Dette blir bra! Ser fram til å være et trussel i medvind og.
Dette ser lovende ut! Men jeg sjekket på den svenske siden
http://www.sailguide.com/
Det er en side hvor du kan lese om/se bilder av de fleste vanlige båtene, og der er gjennomgangstonen at Hero 101 seiler bra i mye vind, men blir noe treg, særlig unnavind, i rolige vindforhold. Jeg vil oppfordre alle til å fundere på hva som kan gjøres for å få "Damen" enda mer tent i lette vinder.
Leiv Anfin
Legg inn en kommentar