torsdag 16. oktober 2008

Klasseseier på X35'en Carmen i Høstsprøyt !

Genoatrimmer på Carmen (X35)
Gøy å seile X35 igjen! Starten ble litt rotet, og vi burde absolutt ha protestert på et par båter som falt nedpå oss og Grosshandlet inn ved STB merke (staken på indre Gofarnesgr). Heldigvis klarte Odd-Bjørn å styre unna. Lenge siden sist at vi har hatt så ureglementert startsituasjon. Expression måtte også falle av for Grosserne, men kom klart best ut i starten likevel. Dermed hadde de full kontroll på oss på skarpt slør sørover til Mandalsgrunnen (BB) og rundet Terneholmsflu (BB) 4-5 båtlengder før oss.

Første spinnlegg
Fra Terneholmsflu tok vi litt innpå med spinn og valgte å presse litt lengre enn Expression for å prøve å skjære opp under dem. Det tapte vi nok 6-7 båtlenger på, men vi forsøkte i alle fall. På veg opp mot Tå varde (BB) kunne vi se hver gang de broachet og dermed forberede oss på disse "on the limit" situasjonene og var derfor kun 2-3 båtlengder bak ved runding. Gjetter på at dette stresset dem. (De hadde nok også nervene på høykant ettersom det var nettopp her de gikk for nær, fikk en bunnsolid kontakt med moder Norge og en kondemnert X99 på Høstsprøyt 2006.) De hev deretter spinn opp på en altfor optimistisk skarp kurs ned mot Høvringøy mens vi gikk høyt, falt av, tok den litt opp, ventet litt, og konkluderte med at dette ble trøbbel. Dermed var vi raskt 10-12 båtlengder før dem.

Langs land på østsiden av Høvringøy fikk de med seg at vinden ville følge litt rundt øya og satte spinn. Vi lot være, og da kom de nesten helt i hekken vår før de gav seg. Med ro i båten seg vi fra i vindskyggen av Høvring, og rundet BB gjennom det trange sundet og ut i Førdesfjorden.

De fikk et utrolig løft fra vind ut bukten med motorbåtforeningen mens vi broachet like ute i fjorden. Dermed var det meget close race igjen. I påfølgende slagduell hadde vi (jeg) noen dårlige slag, og de var på BB side litt foran oss. På STB halser klarte vi såvidt å tvinge dem til å slå i le av oss, men de var så langt framme at de muligens kunne ha satt et effektivt le-slag på oss om de hadde turt. (Godt de ikke gjorde det, for litt senere broachet de over på BB halser. Da var det godt at avstanden bar stor nok...) Denne broachen ble avgjørende ettersom vi da kom over dem i full kontroll på den nye slagduellen. Hva de enn gjorde deretter kontrollerte vi dem, og slo perfekt opp mot STB runding av Lauvøy. (På dette tidspunktet var det ikke lenger særlig mye fres i min venstre vinsjarm :-)

Deretter var det bare å sikre inn mot mål til "Match-seier" i X35. Og, til vår overraskelese, klasseseier i LYS >1.20 :-)

Kjempegøy med dønn like båter!
Jeg seiler med X35'en Carmen i 2009, og kjøper antakelivis en andel av båten. ermed ser jeg fram til en rekke spennede seilaser i X35-klassen neste år. Jeg er også overrasket over potensialet i X35 også på slørekurser. Mye av vårt fokus var å finte ut Expression snarere enn raskest mulig seiling. Likevel var vi kun et par minutter bak FC8'en Curium.

Hero-forhold?
Mange har kommentert at det var ypperlige Hero-forhold på Høstsprøyt. Det er i og for seg riktig at Evergreen hadde gått bra på Genoa #2. Men, med kun en reell krysslegg hadde jeg nok måtte sett langt etter slørebåtene som vant den klassen og vant overall. Og, for eventuelt ha presset på skarpe spinnakerkurser ville jeg være avhengig av solid mannskap - en mangelvare i helgene. Så nå håper jeg at i alle fall noen av Evergreens mannskap har lyst til å bli med over som reserver på Carmen?

Takk for spennede regatta på Carmen!