søndag 14. oktober 2007

4. plass på Høstsprøyt

En flott (høst)sprøyt!Årets Høstsprøyt ble en kjempeflott seilas som levde opp til navnet. Vindstyrken ble i overkant av det som var meldt slik at det ble både bølger og sprøyt på dekk.

Problemer med loggen
Vi måtte rense løpehjulet på loggen like før start. Dette tok litt av fokuset bort fra vindforholdene, etc.

For mye duk
I vind som jent lå på 8-9 m/s ble det for mye avdrift med Genoa 1. Vi brukte også litt for mye tid før vi fikk skjøtet den slik at vi slapp ut kraft litt fra toppen (skjøtepunktet bakover). Vi var på Terneholmsflo 2:15 bak AGA, og 0:30(?) før Lid. Deretter fikk vi god driv med så stor Genoa og gikk bedre østover og opp mot Førdesvik. Vi fikk spinnakeren opp greit i 8-9 m/s vind som økte til over 11 m/s.

Trålpose
Det gikk bra unna nedoverbakke. Vi gikk ganske platt lens - en risky idrett i såpass vind - ettersom vi ikke turde jibbe. For å unngå jibb måtte spinn ned. Kommunikasjonssvikt resulterte i hele spinn i vannet og nærmestfull stopp. Heldigvis holdt den. Deretter gikk det sakte mens LdP plukket oss opp bakfra når vi rundet Høvring.

Ny platt lens
Vi dro fra dem opp mot Lauvøy, men ikke så mye. Ut i Karmsundet var de bare noen båtlengder bak. Nesten platt lens i bølgene nordover ble en litt shaky opplevelse, men vi kom oss i mål velberget. Takker for innsatse Inger Lise, Arne Kristian, Jon, Leif Terje og Frank.

Hva som kunne forbedres?
Vi burde kanskje hatt mer fokus på vindforholdene. Med Genoa 2 hadde vi kunne latt "toget gå på skinner" i bånn gass opp til Terneholmsflo. Der kunne vi ha vurdert seilskift, men hadde kanskje gått greit på 2'ere også. På 1. spinnakerlegg ville vi ha tjent masse om vi hadde klart en jibb for så å ta ned spinn i ly av Høvring i ro og mak. Det kunne også ha vært et bra alternativ å gått med to forseil i stedet for spinn? Da kunne vi stått på det remmer og tøy klarer i stedet for å safe med en kjempeballong foran oss, pendling, og overhengende broachefare. Men, uansett, vi må få langt bedre kommunikasjon forover og bakover samt at alle må være mentalt klar til de kommende oppgavene.

Hvor lang bak var vi?
Resultatene viser at vi kun var 3:15 korr bak 2. plass i klassen, dvs. 2:53 i målt tid. I utmålt tid var det 5:18 fram til førsteplass (og 2. plass overall). Vi tapte sikkert et par minutter på trålposen og kanskje ytterligere et minutt da vi gikk uten spinnaker. Så, vi må ha seilt ganske bra når alt kommer til alt. Så, til våren må vi ha ambisjonene på plass. Velger vi rett seil (= Genoa 2) under slike forhold, og unngår å gjøre feil med spinnakeren, så kan vi vinne under slike forhold også !

Hva vi bør trene på tiol våren
- Kommunikasjon (mer lydvolum på fordekket)
- Mange flere jibber og nedtak med spinn
- Seilskift
- Seiling med to forseil (et spridd)
- At alle er forberedt på "What Next"

Ikke helt sesongslutt enda
Det gjenstår en seilas, Adventseilasen, søndag 2. desember. Da må vi slå til ! Jeg kommer tilbake til inkalling av mannskaper når denne nærmer seg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror det var riktig å ikke jibbe spinnaker i 11 m/s. Når en jibber spinnaker må baugmann bruke begge hender, og har ikke mulighet for å holde seg fast. Ved brå bevegelser i båten kan det oppstå farlige situasjoner.

Hendelsen der spinnaker gikk i sjøen bør vi vel prøve å analysere for å finne ut hvordan vi kunne ha kommunisert bedre. Frank sto i baugen og holdt på å feste et eller annet. På grunn av blafrende genaker og spinnaker tror jeg ikke han hadde mulighet for å få kontakt med cocpit. Jeg sto ved masten, lettere forvirret over alle de blafrene seilene, og ventet på et initiativ fra cocpit. Jeg visste ikke hva Frank holdt på med. Når vi tar ned spinnaker er det baugmann som starter å ta den ned ved bommer mens mastmann tar den ned i luken. Hvordan skulle kommunikasjonen vært for at operasjonen kunne foregå på en kontrollert måte ?

Arne Kristian

Anonym sa...

Hei, jeg er enig i at vi bør se nærmere på kommunkasjonen og en tydlig fordeling av oppgaver. Beste måte å gjør det er under en trening hvor vi i fred og ro kan gå gjennom prosedyren og ta flere håndteringen av spinnakeren etter hverandre.

Mvh,
Frank

Anonym sa...

Enig Frank, vi borde ha en dag då vi tar spinnaker opp, jibber en gang og tar ned den. Sen motor opp og samme prosedyre igjen osv. Finne ut hva som må gjøres så alle vet hva som bør kommuniseres.

Jon