tirsdag 20. mai 2008

4. tirsdagsseilas, 27. mai

Faste mannskaper
Meld dere på i kommentar til dette innlegget innen kl. 21:00 fredagen før seilasen. (Etter dette tidspunktet begynner vi å fylle inn reservemannskaper til vi har full båt.)

Reservemannskaper
Per fredag 21:00 mangler vi tre mann i båten. Ståle og Leiv Kåre, meld dere på i kommentar til dette innlegget. (Om du uansett ikke kan være med på aktuell seilas, så legg inn beskjed om det. Da går kallet kjappere til en reserve som har mulighet til å være med.)

North Sails
120% Genoaen (2'eren) er nå sendt inn til North Sails. Etter at de nå har studert genoaen kunne de ikke garantere at den blir like god som ny. Deres tilbud på en ny i samme størrelse og kvalitet er hele 29.500,-. Jeg regner derfor med forståelse for at jeg da heller velger å få den skadde reparert.

Nå er dere erfarne !
Nå har alle 3 eller flere seilaser i båten. Vi har etter hvert lært hvilke saker og ting som kan senke fart og flyt i båten. Dersom vi nå får greie forhold, dvs, vind mellom 3-6 m/s, da vil vi antakelig få det riktig så bra til. Det er i alle fall erfaringen min fra tidligere seilaser der nye mannskaper har stresset en hel del, men hvor roen kommer første dag med silkeforhold. Og, om det blåser kraftig, så får vi bruke genoa 3 på kryssen og sette opp to forseil og sprie det ene med spinn bommen i nedoverbakke. Man taper litt fart på det, men har full kontroll hele tiden, og kan gå helt plett lens om man vil.

Vi møtes på KS, Gofarnes, kl 17.00
Vi forlater kai når vi er fulltallige - senest kl 17.15. Vi definerer posisjonene ut fra hvem vi har med i båten for hver seilas. Hovedmålet for vårsesongen er i større grad opplæring enn resultater. Denne gangen bør vi vel derfor vurdere å rotere litt på posisjonene slik at flere får prøvet nye oppgaver? Vi diskuterer dette på veg ut til starten.

Jeg ber alle om å ta seg noen minutter og tenke over de forskjellige manøverene vi skal gjennomføre under en seilas. (Denne mentale treningen er gull verd for det som senere skal skje i båten.) Dra gjerne også gjennom teoripresentasjonen, inkl. dette med spinn.håndtering (selv om presentasjonen ikke er oppdatert med end-for-end jibbing).

Velkommen til seilas igjen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, jeg blir med 27. mai. Frank

Anonym sa...

Inger Lise e med:)

Anonym sa...

Blir med eg og. Reidun

Anonym sa...

Jeg er med.

Anonym sa...

Jeg stiller. Leiv Kåre

Anonym sa...

Jeg stiller. Leif Terje